Khamis, 13 September 2012

BAHANA 'PRE-REG'

      Pre-reg dalam bahasa biasa adalah pra-daftar.Saya sebagai pelajar UIA memang sudah biasa melakukan pre-reg,kerana ianya adalah suatu yang wajib.Setiap semester perlu daftar subjek tak kiralah awak kacak atau comel,susun jadual sendiri,berdikari.Dalam konteks fikiran yang matang,pre-reg sebenarnya banyak menimbulkan kesan sampingan kepada kehidupan pelajar sebagai seorang pelajar.Kesempitan cara berfikir membuatkan saya kurang mengerti tujuan sebenar pre-reg ini.

    Bahanakah pre-reg ini?Baru-baru ini saya cuba menemuramah seorang pelajar(nama dirahsiakan) untuk bertanyakan perihal pre-reg ini dan cubaan saya berjaya.Pelajar ini menjadi mangsa kekejaman pre-reg yang menjadi duri dalam daging bagi universiti yang berlandaskan interracial society.Beliau yang ditemui kelihatan begitu tidak tenang.Senyum tiada.

    Oleh kerana dek pre-reg, beliau(nama dirahsiakan) mahu membunuh seseorang.Kenapa?Kerana pre-reg kejam terhadapnya.Saya yang berada hampir dengan mangsa berasa gementar,kerana beliau mengacukan pensel picit ke arah peha kiri saya.Saya tergamam.Riak wajahnya serius.Tidak semena-mena menjadi mangsa kekejaman pre-reg kerana beliau adalah mangsa kekejaman pre-reg.Sama macam sistem piramid.Akhirnya tercetus satu idea lantas saya nasihatkannya membunuh semut.Beliau bersetuju dan saya terselamat.

3 ulasan:

Cik Aqilah Wardah berkata...

hohoho.. ganasnya entri nih...

well, sebagai seorang bekas pelajar UIA, sy rasakan, sistem pre-reg boleh kata kejam jugaklah...

tp, alhamdulillah, syukur sangat2, selama 4 tahun di UIA, belum pernah lagi ada masalah dgn pre-reg.. especially utk pre-reg last semester.. fuhhh~ heaven!!

oops.. btw, sebenarnya, kena byk tanya dgn senior... subjek mana yg offer every semester, subjek yg jarang offer.. so, u all akn tahu subjek mana yg patut amek dn tak patut amek...

tp, kes saya ni utk student irk la.. kalo kos lain, wallahu a'lam...
apa pun, seriusly, mmg kene kaji subjek apa yg slalu offer dan jarang offer... :)

eh.. panjang plak.. sori... :D

El-Zaffril berkata...

Huhu... bunuh semut pun tak baik...

Unknown berkata...

Hello Blogger!
Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)